הפחתת היטלי פיתוח

הפחתת היטלי פיתוח – מדינת ישראל הינה מדינה מתפתחת והדבר מתבטא גם בבניה מסיבית ונרחבת במרבית חלקי הארץ כאשר עיריות, מועצות אזוריות וישובים אחרים מתרחבים, ובנוסף, קמים להם ישובים חדשים באזורי פיתוח שונים.

כל בניה חדשה כרוכה בהקמת תשתיות רבות שעלותן גבוהה – מדובר על פיתוח כבישים, חניות, מדרכות, הקמת מערכות מים, ביוב, תקשורת, בניית מוסדות ציבור ועוד. כל עבודות הפיתוח נעשות על ידי הרשויות המוניציפאליות שנעזרת בחברות שמתמחות בהקמת תשתיות. חלק מהמימון מגיע מהיטלי פיתוח שמושתתים על כל מי שמבקש להקים בית חדש או שמבקש תוספות בניה. מימון פרויקטים נכבדים אלו מתבצע גם מכספים ומענקים ממשלתיים, מקבלנים ויזמים אשר נוטלים התחייבויות על עצמם ומעוד מקורות מימון.

איך מחושב היטל פיתוח?

היטלי הפיתוח מוטלים על ידי הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה ומחושבים על פי תקנות התכנון והבניה הרשמיות. הנוסחה נקבעת על פי גודל השטחים ואחוזי הבניה הניתנים לפרויקט. הרעיון מאחרי היטלי הפיתוח קובע שההיטל הוא יחסי וככל שאלה גדולים יותר, כן יהיה התשלום רב יותר. הוועדה לתכנון ובנייה נעזרת במומחים אשר מעריכים את כמות ההשקעה הכספית הנדרשת והעתידית לפיתוח כל האזור ובהתאם לכך קובעת את הסכום המרבי לתשלום לכל יחידות קרקע העתידיות להיבנות.

היטל זה מוטל פעם אחת בחיי הנכס. רוב התשלום מתבצע בעת הקמת התשתיות וחלקו בעת קבלת היתר הבניה.

בדיקת התחשיבים

ישנו קושי להערכה מדויקת של היטל הפיתוח בגלל מספר סיבות –

  1. ראשית, חישוב ההיטל מתבסס בחלקו על הערכות עתידיות.
  2. מעבר לכך, יש כאמור מענקים ממשלתיים, השתתפות חברות בנייה ועוד מקורות מימון בסכומים שאינם תמיד ידועים, כך שהערכת חלקו של כל יזם אינה יכולה להיות מדויקת לחלוטין.
  3. ניתוח בדיקת היטלי הפיתוח מביאה בחשבון את היסטורית הנכס, שלבי הקמתו ושינויי הזכויות והשימוש בו.
  4. הבדיקה כוללת את התחשיבים הכלכליים העומדים בבסיס התעריפים, את חוקי העזר המשפיעים על קביעת התשלום, על ההליכים הפנימיים ברשות שקדמו למתן ההחלטה ועוד.

עורכי דין בתחום, שנעזרים במומחים לחישובים אלו, אשר בודקים את חישובי הוועדה לתכנון ובנייה גם כאשר מחפשים דירות להשכרה בחיפה יכולים למצוא טעויות חישוב באחד הפרמטרים או בכמה מהם. די במציאת טעות כזאת להבאת חיסכון משמעותי ליזם הפרויקט.

סיוע משפטי בנושא

לרוב מומלץ לבדוק היטב את ההיטלים המוטלים עבור הפיתוח ובמיוחד כדאי לעשות זאת כאשר הסכומים נראים גבוהים ומופרזים. במרבית המקרים עו"ד מוניציפאלי המתמחה בהפחתת היטלי פיתוח  יכול לייצג כל אזרח בפני הוועדות הרלוונטיות השונות ובמקרים בהם יתברר כי החישוב נכון הוא ימליץ לשלמו ולא היגרר לויכוחים בנושא.